Advanced Search
Welcome to Anuvada Sampada Repository

समग्र या छिद्रमयी शिक्षा

सुधाकर, शरण्या and राजा, सोनल and अय्यर, विजयलक्ष्मी (2014) समग्र या छिद्रमयी शिक्षा अज़ीम प्रेमजी यूनिवर्सिटी लर्निंग कर्व (8). pp. 84-87.

[img] Fulltext Document (From Issue -Assessment in School Education)
समग्र या छिद्रमयी शिक्षा.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (222kB)

Introduction

इस आलेख में अभिभावकों की अपेक्षाओं की बात की गई है, और उसके परिप्रेक्ष्य में एनसीएफ़ 2005 में वर्णित शिक्षा के लक्ष्यों का ज़िक्र किया गया है। विद्यालयी व्यवस्था में इन लक्ष्यों की पूर्ति में बाधक तत्वों की चर्चा करते हुए ग़ैर-संज्ञानात्मक कौशलों की उपेक्षा, संज्ञानात्मक और ग़ैर-संज्ञानात्मक कौशलों के आपसी सम्बन्ध तथा बच्चे के समग्र विकास में इन कौशलों के योगदान को विविध उदाहरणों के माध्यम से स्पष्ट किया है।

Item Type: Article
Discipline: Assessment In School Education
Programme: University Publications > Learning Curve
Title(English): Hol(e)-istic Education
Creators(English): Sharanya Sudhakar, Sonal Raja and Vijayalakshmi Iyer
Publisher: Azim Premji University
Journal or Publication Title(English): Azim Premji University Learning Curve
Contributors: Translator: Satyendra Tripathi; Reviewer: Rajesh Utsahi
Related URLs:
URI: http://anuvadasampada.azimpremjiuniversity.edu.in/id/eprint/4088
.
Edit Item Edit Item

Disclaimer

Translated from English to Hindi/Kannada by Translations Initiative, Azim Premji University. This academic resource is intended for non-commercial/academic/educational purposes only.

अनुवाद पहल, अज़ीम प्रेमजी विश्वविद्यालय द्वारा अँग्रेज़ी से हिन्दी में अनूदित। इस अकादमिक संसाधन का उपयोग केवल ग़ैर-व्यावसायिक, अकादमिक एवं शैक्षिक उद्देश्यों के लिए किया जा सकता है।

ಅಜೀಂ ಪ್ರೇಮ್‍ಜಿ ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾಲಯದ ಅನುವಾದ ಉಪಕ್ರಮದ ವತಿಯಿಂದ ಇದನ್ನು ಇಂಗ್ಲೀಷ್‍ನಿಂದ ಕನ್ನಡಕ್ಕೆ ಅನುವಾದಿಸಲಾಗಿದೆ. ಈ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲವನ್ನು ವಾಣಿಜ್ಯೇತರ, ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಉದ್ದೇಶಗಳಿಗೆ ಬಳಸಬಹುದಾಗಿದೆ.