Advanced Search
Welcome to Anuvada Sampada Repository

निदानात्मक आकलन बनाम सीखने की पूर्व-प्रक्रिया

चक्रवर्ती, क्षमा निदानात्मक आकलन बनाम सीखने की पूर्व-प्रक्रिया अज़ीम प्रेमजी यूनिवर्सिटी लर्निंग कर्व (8). pp. 88-93.

[img] Fulltext Document (From Issue -Assessment in School Education)
निदानात्मक आकलन बनाम सीखने की पूर्व-प्रक्रिया.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (409kB)

Introduction

प्रस्तुत आलेख में आकलन की आवश्यकता पर बात करते हुए निदानात्मक आकलन का महत्त्व बताया गया है। इसे स्पष्ट करने के लिए ऑस्ट्रेलिया की यूनिवर्सिटी ऑफ़ मेलबोर्न के डॉ. काए स्टेसी के शोध पर आधरित डेसीमल कम्पैरिजन टेस्ट का उदाहरण दिया गया है। यह टेस्ट निदानात्मक आकलन में कैसे सहायक है उसे टेस्ट की विस्तृत प्रक्रिया के माध्यम से स्पष्ट किया गया है।

Item Type: Article
Discipline: Assessment In School Education
Programme: University Publications > Learning Curve
Title(English): Importance of Diagnostic Assessments as a Precursor to Differentiated Learning
Creators(English): Kshama Chakravarthy
Publisher: Azim Premji University
Journal or Publication Title(English): Azim Premji University Learning Curve
Contributors: Translator: Satyendra Tripathi; Reviewer: Rajesh Utsahi
Related URLs:
URI: http://anuvadasampada.azimpremjiuniversity.edu.in/id/eprint/4089
.
Edit Item Edit Item

Disclaimer

Translated from English to Hindi/Kannada by Translations Initiative, Azim Premji University. This academic resource is intended for non-commercial/academic/educational purposes only.

अनुवाद पहल, अज़ीम प्रेमजी विश्वविद्यालय द्वारा अँग्रेज़ी से हिन्दी में अनूदित। इस अकादमिक संसाधन का उपयोग केवल ग़ैर-व्यावसायिक, अकादमिक एवं शैक्षिक उद्देश्यों के लिए किया जा सकता है।

ಅಜೀಂ ಪ್ರೇಮ್‍ಜಿ ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾಲಯದ ಅನುವಾದ ಉಪಕ್ರಮದ ವತಿಯಿಂದ ಇದನ್ನು ಇಂಗ್ಲೀಷ್‍ನಿಂದ ಕನ್ನಡಕ್ಕೆ ಅನುವಾದಿಸಲಾಗಿದೆ. ಈ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲವನ್ನು ವಾಣಿಜ್ಯೇತರ, ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಉದ್ದೇಶಗಳಿಗೆ ಬಳಸಬಹುದಾಗಿದೆ.