Advanced Search
Welcome to Anuvada Sampada Repository

शिक्षक-शिक्षा में निष्क्रियता तथा न्‍यायिक हस्‍तक्षेप की आवश्‍यकता

बत्रा, पूनम (2018) शिक्षक-शिक्षा में निष्क्रियता तथा न्‍यायिक हस्‍तक्षेप की आवश्‍यकता अज़ीम प्रेमजी यूनिवर्सिटी लर्निंग कर्व (14). pp. 26-29.

[img] Fulltext Document
Inertia in Teacher Education and the Need for Judicial Intervention.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (303kB)

Introduction

यह लेख जस्टिस वर्मा कमीशन रिपोर्ट, 2012 के बारे में विस्तार से बताता है। इसमें शिक्षक-शिक्षा के क्षेत्र को पुनर्जीवित करने, सेवा-पूर्व प्रशिक्षण तथा शिक्षकों के निरन्तर पेशेवर-विकास कार्यक्रमों की बेहतरी, एनसीटीई की भूमिका और संरचनात्मक ढाँचे में फेरबदल तथा एनसीटीई कानून के लिए उच्चतम न्यायालय द्वारा अनुमोदित कई विशेष सिफ़ारिशें की गई हैं। इस कमीशन के माध्यम से संविधान के ढाँचे के अन्तर्गत शिक्षा के मौलिक अधिकार की नीति प्रस्तावित की गई तथा शिक्षक-शिक्षा के लिए नियामक रूपरेखा भी परिभाषित की गई है।

Item Type: Article
Discipline: Teachers - Education
Programme: University Publications > Learning Curve
Title(English): Inertia in Teacher Education and the Need for Judicial Intervention
Publisher: Azim Premji University
Journal or Publication Title(English): Azim Premji University Learning Curve
Contributors: Translator: Ramneek Mohan; Reviewer: Rajesh Utsahi
Related URLs:
URI: http://anuvadasampada.azimpremjiuniversity.edu.in/id/eprint/460
.
Edit Item Edit Item

Disclaimer

Translated from English to Hindi/Kannada by Translations Initiative, Azim Premji University. This academic resource is intended for non-commercial/academic/educational purposes only.

अनुवाद पहल, अज़ीम प्रेमजी विश्वविद्यालय द्वारा अँग्रेज़ी से हिन्दी में अनूदित। इस अकादमिक संसाधन का उपयोग केवल ग़ैर-व्यावसायिक, अकादमिक एवं शैक्षिक उद्देश्यों के लिए किया जा सकता है।

ಅಜೀಂ ಪ್ರೇಮ್‍ಜಿ ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾಲಯದ ಅನುವಾದ ಉಪಕ್ರಮದ ವತಿಯಿಂದ ಇದನ್ನು ಇಂಗ್ಲೀಷ್‍ನಿಂದ ಕನ್ನಡಕ್ಕೆ ಅನುವಾದಿಸಲಾಗಿದೆ. ಈ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲವನ್ನು ವಾಣಿಜ್ಯೇತರ, ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಉದ್ದೇಶಗಳಿಗೆ ಬಳಸಬಹುದಾಗಿದೆ.