Advanced Search
Welcome to Anuvada Sampada Repository

प्राथमिक स्कूल में गणित सीखने में मूर्त अनुभवों की भूमिका

सुरेश, मीना (2010) प्राथमिक स्कूल में गणित सीखने में मूर्त अनुभवों की भूमिका अज़ीम प्रेमजी यूनिवर्सिटी लर्निंग कर्व (2). pp. 63-66.

[img] Fulltext Document (From Issue -Special Issue on School Mathematics)
प्राथमिक स्कूल में गणित सीखने में मूर्त अनुभवों की भूमिका.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (282kB)

Introduction

लेख प्राथमिक स्तर पर गणित शिक्षण में गणितीय सोच और गणितीय विषयवस्तु के समावेश की बात करता है। और सुझाता है कि बुनियादी अवधारणाओं की स्पष्ट समझ हेतु अनुभवजन्य सीखने की पद्धति एक क़ारगर उपाय है। इसके लिए प्रहस्तनीय वस्तुओं (जैसे कडियाँ, गणक, आड़ी-खड़ी डण्डिया, वर्गाकार टाइल) का चयन एवं उपयोग समझदारी व सावधानी के साथ करने का आग्रह करता है।

Item Type: Article
Discipline: Maths Education
Programme: University Publications > Learning Curve
Creators(English): Meena Suresh
Publisher: Azim Premji University
Journal or Publication Title(English): Azim Premji University Learning Curve
Contributors: Translator: Satyendra Tripathi; Reviewer: Rajesh Utsahi
URI: http://anuvadasampada.azimpremjiuniversity.edu.in/id/eprint/2903
.
Edit Item Edit Item

Disclaimer

Translated from English to Hindi/Kannada by Translations Initiative, Azim Premji University. This academic resource is intended for non-commercial/academic/educational purposes only.

अनुवाद पहल, अज़ीम प्रेमजी विश्वविद्यालय द्वारा अँग्रेज़ी से हिन्दी में अनूदित। इस अकादमिक संसाधन का उपयोग केवल ग़ैर-व्यावसायिक, अकादमिक एवं शैक्षिक उद्देश्यों के लिए किया जा सकता है।

ಅಜೀಂ ಪ್ರೇಮ್‍ಜಿ ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾಲಯದ ಅನುವಾದ ಉಪಕ್ರಮದ ವತಿಯಿಂದ ಇದನ್ನು ಇಂಗ್ಲೀಷ್‍ನಿಂದ ಕನ್ನಡಕ್ಕೆ ಅನುವಾದಿಸಲಾಗಿದೆ. ಈ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲವನ್ನು ವಾಣಿಜ್ಯೇತರ, ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಉದ್ದೇಶಗಳಿಗೆ ಬಳಸಬಹುದಾಗಿದೆ.