प्रारम्भिक कक्षाओं में ध्वनि जागरूकता विकसित करने में सहयोग देना
दास, हर्षिता वी. and पायदा, अखिला (2019) प्रारम्भिक कक्षाओं में ध्वनि जागरूकता विकसित करने में सहयोग देना UNSPECIFIED. Early Literacy Initiative, Tata Institute of Social Sciences.
Fulltext Document
Supporting Phonological Awareness in Pre-Primary and Primary Classrooms.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (617kB) |
Introduction
यह हैंडआउट प्राथमिक व पूर्व-प्राथमिक कक्षाओं में ध्वनि जागरूकता के विकास और धाराप्रवाह लिखना और पढ़ना सीखने में इसके महत्त्व के बारे में बात करता है। इसमें ध्वनि जागरूकता के अलग-अलग पहलुओं को विकसित करने के लिए गतिविधियाँ सुझाई गई हैं। इनमें शब्दों, तुकान्त, शब्दांश और ध्वनि की जागरूकता बढ़ाने सम्बन्धी गतिविधियाँ शामिल हैं।
Item Type: | Monograph (UNSPECIFIED) |
---|---|
Discipline: | Curriculum and Pedagogy in Language Education |
Programme: | Postgraduate Programmes > MA in Education |
Title(English): | Supporting Phonological Awareness in Pre-Primary and Primary Classrooms |
Creators(English): | Harshita V. Das, Akhila Pydah |
Publisher: | Early Literacy Initiative, Tata Institute of Social Sciences |
URI: | http://anuvadasampada.azimpremjiuniversity.edu.in/id/eprint/1381 |
Edit Item |
Disclaimer
Translated from English to Hindi/Kannada by Translations Initiative, Azim Premji University. This academic resource is intended for non-commercial/academic/educational purposes only.
अनुवाद पहल, अज़ीम प्रेमजी विश्वविद्यालय द्वारा अँग्रेज़ी से हिन्दी में अनूदित। इस अकादमिक संसाधन का उपयोग केवल ग़ैर-व्यावसायिक, अकादमिक एवं शैक्षिक उद्देश्यों के लिए किया जा सकता है।
ಅಜೀಂ ಪ್ರೇಮ್ಜಿ ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾಲಯದ ಅನುವಾದ ಉಪಕ್ರಮದ ವತಿಯಿಂದ ಇದನ್ನು ಇಂಗ್ಲೀಷ್ನಿಂದ ಕನ್ನಡಕ್ಕೆ ಅನುವಾದಿಸಲಾಗಿದೆ. ಈ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲವನ್ನು ವಾಣಿಜ್ಯೇತರ, ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಉದ್ದೇಶಗಳಿಗೆ ಬಳಸಬಹುದಾಗಿದೆ.