Advanced Search
Welcome to Anuvada Sampada Repository

शिक्षण खाद्य-सम्बन्धी अवधारणा का

सोम, सौरभ (2022) शिक्षण खाद्य-सम्बन्धी अवधारणा का आई वंडर रीडिस्‍कवरिंग स्‍कूल साइंस (3). pp. 53-56.

[img] Fulltext Document (From Issue - The Mystery of Rising Balloons)
शिक्षण खाद्य-सम्बन्धी अवधारणा का.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)

Introduction

प्रारम्भिक स्तर तक के विद्यार्थियों को खाद्य सम्बन्धों के बारे में खाद्य-शृंखला और खाद्य-जाल के माध्यम से परिचित कराया जाता है। विभिन्न शोध यह दर्शाते हैं कि इन दोनों ही तरीक़ों से खाद्य-सम्बन्धों के शिक्षण में विद्यार्थियों में कुछ भ्रान्तियाँ बन जाती हैं। इस लेख में विद्यार्थियों की ऐसी ही कुछ प्रमुख भ्रान्तियों व इन्हें दूर करने के लिए शिक्षण सम्बन्धी रणनीतियों के बारे में बताया गया है।

Item Type: Article
Discipline: Science Education
Programme: University Publications > i wonder...
Title(English): Teaching food relationships
Creators(English): Saurav Shome
Publisher: Azim Premji University
Journal or Publication Title(English): i wonder Rediscovering School Science
Contributors: Translator: Anuradha Jain; Reviewer: Sushil Joshi ; Copy Editor: Anuj Upadhyay
Related URLs:
URI: http://anuvadasampada.azimpremjiuniversity.edu.in/id/eprint/2832
.
Edit Item Edit Item

Disclaimer

Translated from English to Hindi/Kannada by Translations Initiative, Azim Premji University. This academic resource is intended for non-commercial/academic/educational purposes only.

अनुवाद पहल, अज़ीम प्रेमजी विश्वविद्यालय द्वारा अँग्रेज़ी से हिन्दी में अनूदित। इस अकादमिक संसाधन का उपयोग केवल ग़ैर-व्यावसायिक, अकादमिक एवं शैक्षिक उद्देश्यों के लिए किया जा सकता है।

ಅಜೀಂ ಪ್ರೇಮ್‍ಜಿ ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾಲಯದ ಅನುವಾದ ಉಪಕ್ರಮದ ವತಿಯಿಂದ ಇದನ್ನು ಇಂಗ್ಲೀಷ್‍ನಿಂದ ಕನ್ನಡಕ್ಕೆ ಅನುವಾದಿಸಲಾಗಿದೆ. ಈ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲವನ್ನು ವಾಣಿಜ್ಯೇತರ, ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಉದ್ದೇಶಗಳಿಗೆ ಬಳಸಬಹುದಾಗಿದೆ.