Advanced Search
Welcome to Anuvada Sampada Repository

समावेशी शिक्षा नीति के क्रियान्वयन में समस्याएँ : अल्मोड़ा के लमगारा ब्लॉक का अवलोकन

पाण्डे, जयश्री (2015) समावेशी शिक्षा नीति के क्रियान्वयन में समस्याएँ : अल्मोड़ा के लमगारा ब्लॉक का अवलोकन अज़ीम प्रेमजी यूनिवर्सिटी लर्निंग कर्व (11). pp. 59-61.

[img] Fulltext Document (From Issue -Equal Inclusive Education)
समावेशी शिक्षा नीति के क्रियान्वयन में समस्याएँ.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)

Introduction

यह लेख सरकार की नीतियों में खामियों, समुदाय और शिक्षकों के उदासीन एवं ग़ैर-ज़िम्मेदाराना रवैये और विशेष शिक्षा प्रदान करने वाले शिक्षकों की अत्यधिक उत्साहहीनता को दर्शाता है जो अल्मोड़ा के लमगरा ब्लॉक में समावेशी शिक्षा नीति की निराशाजनक कथा को चित्रित करता है। लेखिका इसे अपने क्षेत्र अवलोकनों, शिक्षक शिक्षा कार्यक्रमों पर अध्ययन, सेवाकालीन शिक्षक प्रशिक्षण, माता-पिता और समुदाय के असहयोगी रवैये आदि के आधार पर प्रस्तुत करती हैं।

Item Type: Article
Discipline: Education
Programme: University Publications > Learning Curve
Title(English): Glitches in the Implementation of Inclusive Education Policy: On-field Observation of Lamgara Block in Almora
Creators(English): Jayshree Pande
Publisher: Azim Premji University
Journal or Publication Title(English): Azim Premji University Learning Curve
Contributors: Translator: Bharat Tripathi; Reviewer: Rajesh Utsahi
Related URLs:
URI: http://anuvadasampada.azimpremjiuniversity.edu.in/id/eprint/3013
.
Edit Item Edit Item

Disclaimer

Translated from English to Hindi/Kannada by Translations Initiative, Azim Premji University. This academic resource is intended for non-commercial/academic/educational purposes only.

अनुवाद पहल, अज़ीम प्रेमजी विश्वविद्यालय द्वारा अँग्रेज़ी से हिन्दी में अनूदित। इस अकादमिक संसाधन का उपयोग केवल ग़ैर-व्यावसायिक, अकादमिक एवं शैक्षिक उद्देश्यों के लिए किया जा सकता है।

ಅಜೀಂ ಪ್ರೇಮ್‍ಜಿ ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾಲಯದ ಅನುವಾದ ಉಪಕ್ರಮದ ವತಿಯಿಂದ ಇದನ್ನು ಇಂಗ್ಲೀಷ್‍ನಿಂದ ಕನ್ನಡಕ್ಕೆ ಅನುವಾದಿಸಲಾಗಿದೆ. ಈ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲವನ್ನು ವಾಣಿಜ್ಯೇತರ, ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಉದ್ದೇಶಗಳಿಗೆ ಬಳಸಬಹುದಾಗಿದೆ.