Advanced Search
Welcome to Anuvada Sampada Repository

'भिन्न' शिक्षण का तरीका : ग़लतफ़हमियाँ और अन्य बातें

दाश, अरधेन्दु शेखर (2020) 'भिन्न' शिक्षण का तरीका : ग़लतफ़हमियाँ और अन्य बातें अज़ीम प्रेमजी यूनिवर्सिटी एट राइट एंगल्स. (Unpublished)

[img] Fulltext Document
The Approach to Teaching Fractions Misconceptions and More Misconception and more.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (443kB)

Introduction

यह लेख ऐसी सम्भावित ग़लतफ़हमियों की पहचान करने पर ज़ोर देता है, जो बच्‍चों की ‘भिन्न’ की अपनी समझ में हो सकती हैं। इसमें इन ग़लतफ़हमियों के कारणों का विश्लेषण करने के साथ-साथ भिन्न की बेहतर अवधारणात्‍मक समझ के लिए शिक्षण की योजना बनाने के तरीक़े भी सुझाए गए हैं। ग़लतफ़हमियों की पहचान करने की यह प्रक्रिया कक्षा 5 के शिक्षकों और बच्‍चों के साथ अज़ीम प्रेमजी फ़ाउण्डेशन में किए गए काम के विश्लेषण पर आधारित है।

Item Type: Article
Discipline: Mathematics
Programme: University Publications > At Right Angles
Title(English): The Approach to Teaching Fractions: Misconceptions and More
Creators(English): Arddhendu Shekhar Dash
Publisher: Azim Premji University
Journal or Publication Title(English): Azim Premji University At Right Angles
Contributors: Translator: Nidesh Soni; Reviewer: Kavita Tiwari
Related URLs:
URI: http://anuvadasampada.azimpremjiuniversity.edu.in/id/eprint/3057
.
Edit Item Edit Item

Disclaimer

Translated from English to Hindi/Kannada by Translations Initiative, Azim Premji University. This academic resource is intended for non-commercial/academic/educational purposes only.

अनुवाद पहल, अज़ीम प्रेमजी विश्वविद्यालय द्वारा अँग्रेज़ी से हिन्दी में अनूदित। इस अकादमिक संसाधन का उपयोग केवल ग़ैर-व्यावसायिक, अकादमिक एवं शैक्षिक उद्देश्यों के लिए किया जा सकता है।

ಅಜೀಂ ಪ್ರೇಮ್‍ಜಿ ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾಲಯದ ಅನುವಾದ ಉಪಕ್ರಮದ ವತಿಯಿಂದ ಇದನ್ನು ಇಂಗ್ಲೀಷ್‍ನಿಂದ ಕನ್ನಡಕ್ಕೆ ಅನುವಾದಿಸಲಾಗಿದೆ. ಈ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲವನ್ನು ವಾಣಿಜ್ಯೇತರ, ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಉದ್ದೇಶಗಳಿಗೆ ಬಳಸಬಹುದಾಗಿದೆ.