Advanced Search
Welcome to Anuvada Sampada Repository

स्‍कूल की सीखने की संस्‍कृति की तरफ़ चरणबद्ध वापसी

श्रीधरन, श्रीकान्‍त (2022) स्‍कूल की सीखने की संस्‍कृति की तरफ़ चरणबद्ध वापसी अज़ीम प्रेमजी यूनिवर्सिटी लर्निंग कर्व (3). pp. 101-104.

[img] Fulltext Document
Phased Return to the Learning Culture of School.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (636kB)

Introduction

यह लेख भारत के सरकारी स्कूलों में स्कूली शिक्षा (ख़ासकर प्राथमिक स्कूलों) की बहाली पर केन्द्रित है। घर पर बिना किसी पूरक अधिगम के स्कूलों से लम्बे समय तक अनुपस्थित रहने से सीखने की संस्कृति को नुक़सान पहुँचता है। सीखने की संस्कृति में वापसी रैखिक रूप से नहीं बल्कि चरणों में होती है। इन चरणों के बीच गतिविधियों में कई ग़ैर-रेखीय छलाँगें हो सकती हैं। लेखक कोविड के कारण बन्द हुए स्कूलों की बहाली के बाद सीखने की संस्कृति पर लौटने के लिए गतिविधियों से युक्त तीन चरणों का वर्णन करते हैं।

Item Type: Article
Discipline: Education
Programme: University Publications > Learning Curve
Title(English): Phased Return to the Learning Culture of School
Creators(English): Sreekanth Sreedharan
Publisher: Azim Premji University
Journal or Publication Title(English): Azim Premji University Learning Curve
Contributors: Translator: Simaran sadh: Reviewer: Bharat Tripathi: Copy Editor: Anuj Uppadhya
Related URLs:
URI: http://anuvadasampada.azimpremjiuniversity.edu.in/id/eprint/349
.
Edit Item Edit Item

Disclaimer

Translated from English to Hindi/Kannada by Translations Initiative, Azim Premji University. This academic resource is intended for non-commercial/academic/educational purposes only.

अनुवाद पहल, अज़ीम प्रेमजी विश्वविद्यालय द्वारा अँग्रेज़ी से हिन्दी में अनूदित। इस अकादमिक संसाधन का उपयोग केवल ग़ैर-व्यावसायिक, अकादमिक एवं शैक्षिक उद्देश्यों के लिए किया जा सकता है।

ಅಜೀಂ ಪ್ರೇಮ್‍ಜಿ ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾಲಯದ ಅನುವಾದ ಉಪಕ್ರಮದ ವತಿಯಿಂದ ಇದನ್ನು ಇಂಗ್ಲೀಷ್‍ನಿಂದ ಕನ್ನಡಕ್ಕೆ ಅನುವಾದಿಸಲಾಗಿದೆ. ಈ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲವನ್ನು ವಾಣಿಜ್ಯೇತರ, ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಉದ್ದೇಶಗಳಿಗೆ ಬಳಸಬಹುದಾಗಿದೆ.