Advanced Search
Welcome to Anuvada Sampada Repository

कक्षाओं में अलगाव को रोकना

पासवान, नवीन कुमार (2023) कक्षाओं में अलगाव को रोकना अज़ीम प्रेमजी यूनिवर्सिटी लर्निंग कर्व (6). pp. 39-41.

[img] Fulltext Document (From Issue -Nurturing Wellbeing in school_Part 1)
कक्षाओं में अलगाव को रोकना.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (420kB)

Introduction

लेख कक्षा एवं विद्यार्थियों की सम्पूर्ण शिक्षा पर लैंगिक अलगाव से होने वाले प्रभाव पर केन्द्रित है। इसके मार्फ़त लेखक कक्षा के भीतर इन अलगावों को पाटने के तरीक़े भी सुझाते हैं। वे इस बात को भी रेखांकित करते हैं कि स्कूल में मिलकर काम करने की संस्कृति को बढ़ावा देने से स्कूल सर्वांगीण शिक्षा और विकास की ओर अग्रसर होगा एवं इससे विद्यार्थी अपने साथियों के साथ दोस्तियों का सम्मान करने और स्वयं व समूह के बड़े लक्ष्यों पर ध्यान केन्द्रित कर पाएँगे।

Item Type: Article
Discipline: Child Development and Learning
Programme: University Publications > Learning Curve
Title(English): Preventing Segregation in Classrooms
Creators(English): Naveen Kumar Paswan
Publisher: Azim Premji University
Journal or Publication Title(English): Azim Premji University Learning Curve
Contributors: Translator: Sonu yadav; Reviewer: Bharat Tripathi; Copy Editor: Anuj Upadhyay
Related URLs:
URI: http://anuvadasampada.azimpremjiuniversity.edu.in/id/eprint/4110
.
Edit Item Edit Item

Disclaimer

Translated from English to Hindi/Kannada by Translations Initiative, Azim Premji University. This academic resource is intended for non-commercial/academic/educational purposes only.

अनुवाद पहल, अज़ीम प्रेमजी विश्वविद्यालय द्वारा अँग्रेज़ी से हिन्दी में अनूदित। इस अकादमिक संसाधन का उपयोग केवल ग़ैर-व्यावसायिक, अकादमिक एवं शैक्षिक उद्देश्यों के लिए किया जा सकता है।

ಅಜೀಂ ಪ್ರೇಮ್‍ಜಿ ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾಲಯದ ಅನುವಾದ ಉಪಕ್ರಮದ ವತಿಯಿಂದ ಇದನ್ನು ಇಂಗ್ಲೀಷ್‍ನಿಂದ ಕನ್ನಡಕ್ಕೆ ಅನುವಾದಿಸಲಾಗಿದೆ. ಈ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲವನ್ನು ವಾಣಿಜ್ಯೇತರ, ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಉದ್ದೇಶಗಳಿಗೆ ಬಳಸಬಹುದಾಗಿದೆ.